بررسي سيستم هاي سوخت رساني كاربراتوري و انژكتوري و مقايسه آنها

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
چكيده:
در ابتدا به نحوه عملكرد سيستم سوخت رساني كاربراتوري پرداخته ، سپس به چگونگي اصلاح نواقص موجود در كاربراتور پرداختيم و ديديم كه با وجود اصلاح كاربراتور (كاربراتور در ابتدا ساختمان بسيار ساده اي داشت) و پيچيده تر شدن ساختمان كاربراتور كه بواسطه لحاظ كردن پارامترهاي مختلف در حالتهاي مختلف نظير استارت زدن- كار با دور آرام- كار با دور زياد و از اين گونه موارد ... باز هم نواقص زيادي در كاركرد كاربراتور مشاهده مي شود. شايد به همين خاطر بود كه مهندسان و متخصصان را بر آن داشت كه از سيستم پيشرفته انژكتور (تزريق سوخت) استفاده كنند.
همانطور كه قبلاً اشاره كرديم تزريق سوخت سابقه تاريخي درازي دارد . اما چرا اين وقفه بلند در استفاده از انژكتور بوجود آمد ؟! شايد به دليل اين كه در آن روزگار هزينه چنين كاري بسيار سنگين بوده و يا اينكه مشكل كامپيوتر بوده ، بهرحال در اين خصوص به تفصيل قبلاً صحبت كرديم . در هر صورت در چند سال اخير زمينه مناسب براي چنين حركتي فراهم شده و اين حركت نيز صورت گرفته تا آنجا كه به كشور ما نيز رسيده. حال به اختصار اگر در مورد مزاياي سيستم رساني انژكتوري نسبت به كاربراتوري بخواهيم صحبت كنيم مي توانيم به اين موارد بطور كلي اشاره كنيم؛ تنظيم بودن خودرو به مدت زمان بيشتر و نياز كمتر به تنظيم هاي پي در پي. نسبت سوخت و هواي متناسب تر با حالت و وضعيتي كه خودرو در آن قرار دارد و جلوگيري از احتراق ناقص و ايجاد نسبت تراكم مناسب تر و ... كه همه اين موارد يعني تاثير مثبت در قدرت و توان موتور و كاهش آلاينده ها.

فهرست مطالب:
مقدمه
کاربراتورها
سیستم سوخت رسانی کاربراتور
ساختمان کاربراتور و اعمال آن
کاربراتور ازنظرجریان هوا
کاربراتور پیکان
طرز کار کاربراتور ونتوری متغیر
لاستیک کاربراتور (دیافراگم) ش
پمپ دستی
باک بنزین (مخزن سوخت)
لوله خروجی باک
بنزین نما
سیستم اصلی اندازه گیری
کنترل مخلوط
سوزن اندازه گیری
کنترل مکش از پشت
کنترل مخلوط برای جبران تغییر ارتفاع
کنترل مخلوط برای توان حداکثر
قطع دور آرام (خاموش کردن)
سیستم دور آرام
پمپ شتاب
ساسات
راه اندازی
کاربراتور پاششی
سیستم سوخت رسانی انژکتوری
انواع سیستم تزریق سوخت الکترونیکی EFI
سیستم EFI مدل D (نوع کنترل با فشار مانیفولد)
سیستم EFI مدل L (نوع کنترل با جریان هوا)
ساختار سیستم تزریق سوخت الکترونیکی (EFI)
جریان سوخت
تشخیص حجم هوای مکش
کنترل حجم تزریق پایه
دوره زمانی تزریق و زمان بندی تزریق
انژکتور استارت سرد
شیر هوا (Aire valve)
اجزاء سیستم تزریق سوخت الکترونیکی (EFI)
سیستم تنفس یا مکش هوا
سیستم کنترل الکترونیکی
پمپ توربینی
شیر تعدیل فشار (relief valve)
شیر یکطرفه (check valve)
شیر یکطرفه (check valve)
پمپ
کنترل پمپ سوخت
عملکرد کنترل پمپ سوخت
کنترل پمپ سوخت در سیستم تزریق سوخت الکترونیکی (EFI) از نوع D
کنترل سرعت پمپ سوخت
فیلتر سوخت
میراکننده نوسانات فشار سوخت
رگولاتور فشار
انژکتورها
انواع انژکتور
براساس شکل اتصال جریان الکتریکی به انژکتور
مدار الکتریکی انژکتور
مقاومت سلونوئید
انواع مختلف مقاومت سلونوئید
روش کارکرد انژکتورها
انژکتور استارت سرد
عملکرد و ساختار انژکتور استارت سرد
سویچ زمانی انژکتور استارت سرد
مدار الکتریکی انژکتور استارت سرد
بدنه دریچه گاز
ساختمان بدنه دریچه گاز
پیچ تنظیم سرعت هرزگرد موتور
شیر هوا
شیر هوا از نوع بی متال
ساختمان شیر هوا
شیر هوا از نوع مومی
عملکرد و ساختار شیر هوا
محفظه مکش هوا و مانیفولد مکش
بررسی چگونگی عملکرد سیستم کنترل الکترونیکی (ECU) و تاثیرات اشکالات موجود
در سیستم (ECU ) در عملکرد موتور
سنسورها و عملکرد آنها
اتصالات واحد ECU سیستم EFI
عملکرد و ساختار فلومتر
چگونه حجم هوای مکش مشخص می گردد
پیچ تنظیم مخلوط سوخت و هوا و هوا در دور هرزگرد
صفحه جبران کننده و محفظه میرا کننده نوسانات حرکت هوا
سویچ پمپ سوخت
انواع دیگر فلومتر
نوع جریان هوای کردابی یا پیچشی نوری کارمن
سنسور فشار مانیفولد (vacuum sensor)
مدار الکتریکی فلومتر هوا
سنسور موقعیت دریچه گاز
ساختمان سنسور
نقطه دور هرزگرد (IDL)
نقطه قدرت (Power Point)
عدم تماس نقاط
نوسان قدرت موتور (Hunting)
مدار الکتریکی سنسور موقعیت دریچه گاز
سنسور درجه حرارت آب رادیاتور (THW)
مدار الکتریکی سنسور درجه حرارت آب رادیاتور
سنسور درجه حرارت هوای مکش
مقدار الکتریکی سنسور درجه حرارت هوای ورودی
سیگنال جرقه موتور (IG)
سیگنال استارت (STA)
رله اصلی سیستم تزریق سوخت الکترونیکی (EFI)
سنسور اکسیژن
کنترل زمان بندی تزریق
کنترل حجم تزریق
حجم تزریق پایه
تصحیحات تزریق
غنی سازی در حین استارت و بعد از استارت موتور
غنی سازی طی گرم شدن موتور
تصحیح درجه حرارت هوای مکش
غنی سازی شتاب گیری طی گرم شدن موتور
غنی سازی در دور قدرت
تصحیح ولتاژ
دوره زمانی واقعی تزریق و عدم تزریق
دوره زمانی تصحیح ولتاژ
غنی سازی در طی شتاب گیری
تصحیح بازخورد نسبت سوخت و هوا (فقط برای بعضی از مدلها)
مثالهایی از تصحیح تزریق
تشخیص عیب
روشهای عیب یابی
واماندگی موتور
استارت شدن ضعیف
قابلیت رانندگی ضعیف
دور هرزگرد غیر هموار و خشن
فقط عیبهای اصلی سیستم EFI در اینجا لیست شده است .
روغن موتور
آب رادیاتور
ترمینالهای باطری و مجموعه باطری
صافی هوا
تسمه ها
شمع جرقه
دلکو
تایمینگ یا زمانبندی جرقه زنی
بررسی تفاوتهای سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتوری
تولید مخلوط سوخت و هوا در کاربراتور
سیستم تزریق سوخت الکترونیکی(EFI)
شرایط رانندگی و نسبت سوخت وهوا در طی استارت زدن موتور
سیستم EFI
هنگامی که موتور سرد است
در هنگام شتاب گیری
در هنگام گرفتن قدرت بالا از موتور
شکل و ترکیب سیستم ترزیق سوخت الکترونیکی (EFI)
امکان مخلوط سوخت و هوای یکنواخت برای هر سیلندر
امکان ایجاد نسبت سوخت و هوای دقیق در تمام دامنه های سرعت دورانی موتور
پاسخ مناسب نسبت به تغییرات زاویه دریچه گاز
قطع سوخت در طی کاهش شتاب
مکش موثر مخلوط سوخت وهوا
نقش وسایل نقلیه (بویژه سیستم سوخت رسانی ) در آلودگی هوا
نقش سوخت موتورها در رابطه با آلودگی هوا
تأثیرات Sox بر روی انسان ها
سوخت ها به چند طریق محیط زیست را آلوده می کنند
نتیجه
مراجع و ماخذ
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 5071 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 188

حجم فایل:4,331 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته مهندسی مکانیک

  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش