بررسی رابطه سبک های مدیریتی با رضایت شغلی معلمان

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده:
هدف اهميت آموزش و پرورش بر هيچ كس پوشيده نيست. علم جديدي چون مديريت و تأثير گذاري آن در بازده آموزش و پرورش پژوهشگر را به سوي پژوهش درباره آن رهنمون كرد. موضوع پژوهش بررسي رابطه بين سبكهاي مديريت (رهبري) مديران مقطع متوسطه و رضايت شغلي معلمان مقطع متوسطه شهرستان کوهدشت مي‌باشد. در اين پژوهش تأثير گذاري دو سبك مديريتي يعني سبك وظيفه مداري و سبك رابطه مداري به صورت تركيبي و مجزا با رضايت شغلي بررسي شد. براي سنجش سبكهاي وظيفه مداري و رابطه مداري از پرسشنامه معتبر توصيف رفتار رهبر (مدير) LBDQ و براي سنجش ميزان رضايت شغلي معلمان از پرسشنامه معتبر مينه سوتا استفاده شده است. متغيرهاي مستقل (سبك مديريت) و وابسته (رضايت شغلي) هيچكدام دست كاري نشده و انتخاب معلمان كاملا تصادفي بوده است. در اين پژوهش از تمامي مدارس متوسطه دختر و پسر شهرستان کوهدشت كه 20 عدد بودند نمونه گيري شد، 20 مدير از هر مدرسه و 10 معلم به روش نمونه گيري خوشه‌اي انتخاب شد و از نمره رضايت شغلي هر مدرسه ميانگين گرفته شد و در نهايت با استفاده از آزمون های آمار توصيفي و استنباطي چنين نتايجي به دست آمد. با ضريب همبستگي پيرسون با معناداري 0/50 = α مشخص شد بين ميزان وظيفه مداري مديران و رضايت شغلي معلمان رابطه معناداري وجد ندارد. با آزمون T مستقل در سطح معناداري 0/05 = α اثبات شد ميزان وظيفه مداري مديران بيش از رابطه مداري آنهاست.  همچنين مديران زن وظيفه مدارتر از مديران مرد بودند، اما در ميزان رضايت شغلي معلمان مرد و زن مدارس متوسطه تفاوت محسوسي مشاهده نشد.
کلمات کليدي: سبك مديريت، رضايت شغلي، مديران آموزشي، مديريت

فهرست مطالب:
تقدیر و تشکر
تقدیم به
فصل اول: کلیات طرح تحقیق
چکیده
مقدمه و بیان مساله 
دلايل ضرورت و توجيه انجام تحقيق
اهداف تحقيق
فرضیه ها و سوالات پژوهش 
تعاریف واژه ها در پژوهش
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
ادبیات پژوهش
اهمیت رضایت شغلی معلمان 
عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان 
پیامدهای رضایت شغلی 
راهکارهایی برای افزایش رضایت شغلی معلمان 
چهار سبک یا سیستم مدیریتی 
عوامل اصلی جلب مشارکت کارمندان
رویکردها و برنامه هایی برای مشارکت در سازمان
ضرورت مدیریت آموزشی
اهداف مدیریت آموزشی
مهارت‌های سه‌گانه مدیریت
کارکردهای مدیریت آموزشی
ویژگی‌های مدیر آموزشی
ضرورت و اهمیت مدیریت آموزش
ارتباطات در سازمانها به سه گروه تقسیم می‌شود
مبانی نظری پژوهش
انواع سبك‌ها
تاريخچه رضايت شغلي
نظريه‌هاي رضايت شغلي
پیشینه پژوهش
فصل سوم: روش و مراحل اجرای تحقیق
روش پژوهش
جامعه آماری
فصل چهارم: یافته هاي پژوهش

فصل پنجم: نتیجه گیری
نتيجه گيري
فهرست منابع
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 4728 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 52

حجم فایل:122 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش