راه هاي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در مدارس

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
بخشی از چكيده:
نوجواني و جواني يكي از مهم ترين مراحل زندگي آدمي محسوب مي شود و آخرين مرحله تحوّل شناختي و گذار از مرحله «پيرو ديگران بودن» به دوره «مستقل بودن» است؛ دوره اي كه نوجوان به هويّت واقعي خويش دست مي يابد. نوجوان با خود مي گويد: «اكنون من ديگر كودك نيستم، يك بزرگ سالم.» در اين مرحله، ديگر والدين نمي توانند به او كمك چنداني بكنند؛ چه اينكه وي الگوهاي خود را در جاي ديگري جستوجو مي كند. ميل به اظهار وجود و اثبات خود يكي از طبيعي ترين حالات رواني دوره نوجواني و جواني است.
نوجوان و جواني كه دوره كودكي را پشت سر گذارده، بايد خود را براي زندگي مستقل اجتماعي آماده نمايد. تحقق اين موضوع، پيش از هر چيز، مستلزم يافتن هويّت خويشتن است. اينك او خود را يافته است. اگر بزرگ سالان ويژگي هاي اين دوره زندگي او را بشناسند و با آنان برخوردي مناسب داشته باشند، هم نوجوانان به هويّت خويش دست مي يابند و هم بزرگ سالان كمتر احساس نگراني مي كنند. از اين رو، مي توان گفت: بيشتر انحرافات نوجوانان و جوانان ريشه در ناكامي هاي اوليه زندگي دارد. ....
كليدواژه ها: آسيب هاي اجتماعي، دانش آموزان، مدارس

فهرست مطالب:
چكيده
مقدمه
تعریف آسیب اجتماعی
الف. عوامل شخصيتي
ب. عوامل فردي
ج. عوامل اجتماعي
1. عدم پاي بندي خانواده ها به آموزه هاي ديني
2. آشفتگي كانون خانواده
3. طرد اجتماعي
4. نوع شغل
5. بي كاري و عدم اشتغال
6. فقر و مشكلات معيشتي
7. دوستان ناباب
8. محيط
9. فقر فرهنگي و تربيت نادرست
10. رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي
آموزش خانواده و پیشگیری از آسیب های فرهنگی واجتماعی
پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی
نقش معلم در پیشگیری از آسیب های اجتماعی
آسیب ها اجتماعی دانش آموزان
پيشنهادها
الف. اقدامات پيشگيرانه
ب. راهكارهاي شناسايي مشكلات نوجوان و جوانان
ج. وظايف خانواده
د. وظايف ساير نهادها
اقدامات مهم و اساسی
الف- در حوزه پیشگیری سطح اول: اطلاع رسانی و آگاه سازی
ب- در حوزه پیشگیری سطح دوم: ارائه خدمات (مداخلات)
ج- در حوزه پیشگیری سطح سوم: بازتوانی و توانمندسازی
د: فرابخشی و ملی و بین المللی
ه: امور حقوقی و قضایی
و: نظارت و ارزشیابی
ز: سایر موارد
ح: منابع مالی
سیاست های اجرایی
راهبردها
چالشها و تنگناها
چالشها در سطح کلان
اقدامات اولویت دار
اقدامات اولویت دار در برنامه ها و سیاست های اجرایی
تأکید بر رویکرد علمی در تدوین برنامه ها از طریق
پیشنهادات و راهکارهای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی
پيشنهادات (راههاي ارتقاي مها رتهاي اجتماعي دانش آموزان)
نتیجه گیری
منابع
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 3386 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 100

حجم فایل:470 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش