مشکلات و راهکارهایی برای دانش آموزان دیرآموز در دوره ابتدايي

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
چكيده:
يكي از پديده‌هاي طبيعي و مشهود در تمام ساختارهاي جوامع انساني وجود تفاوت است. يك نظام آموزشي سالم، انساني و كارآمد اين تفاوتها را به شكل طيفي از توانايي‌ها و قابليت‌ها دريافت و ادراك مي‌كند. شاهد تقطيع هر چه بيشتر اين كودكان بر اساس تفاوتهاي طبيعي هستيم. كودكاني كه با شكست تحصيلي مواجه مي‌شوند از كودكاني كه موفقيت تحصيلي چشمگيري دارند جدا مي‌شوند. در اينجا اين واقعيت آشكار مي‌شود كه اين دانش‌آموزان نيستند كه داراي محدوديت‌هاي تحصيلي هستند بلكه درواقع خود نظام آموزشي است كه داراي محدوديت‌هاي آموزشي است.
با اجراي برنامه تلفيق دانش‌آموزان ديرآموز، نه تنها مخاطبين اصلي (دانش‌آموزان) بلكه دانش‌آموزان (عادي) ديگر و معلمان مدارس عادي از اثرات مثبت آن بهره‌مند خواهدشد. اثراتي كه به شكل بالاتر رفتن قابليت‌هاي آموزشي معلمان ، غني‌تر شدن محتواي موارد آموزشي گسترش قابليت‌هاي انساني همكلاسي‌ها و در نهايت بالارفتن احساس مسئوليت جامعه در جهت پذيرش گروههاي متفاوت افراد نمود مي‌يابند.
تغيير ثابت‌ترين ركن جوامع انساني است امكانات و شرايط اجتماعي نيز متناسب با اين تغييرات متحول مي‌شوند. هر تغييري در پي نيازي مي‌آيد و نيازها نيز در پي تغييرات متحول شده، و انسان را در مقابل نيازهاي ديگري قرار مي‌دهند.
كودكان ديرآموز داراي محدوديت‌هاي يادگيري يا محروميت‌هاي محيطي هستند كه اثر خود را بر روي پيشرفت تحصيلي آنها مي‌گذارد . اين دانش‌آموزان پس از شكست‌هاي پياپي تحصيلي كه با آن مواجه مي‌شوند در نهايت مجبور به ترك تحصيل از مدرسه عادي مي‌شوند.
.معمولا تشخیص و شناسایی این افراد با مشکلاتی روبرو هست چرا که آنها در ظاهر مشکلی ندارند و در ب س یاری از موقعیتها مانند فعالیتهای عملی و اجتماعی رضایت بخش عمل می کنندولی در مهارتهای تحصیلی مانند خواندن و ریاضیات همانند همسالان عادی خویش موفق نیستند.مقاله ضمن تاکید بر اهمیت ارزیابی همه جانبه و پویای دانش آموزان شناسایی نیازهای ویژه آنها و اجرای آموزش فردی شده و بالینی، به بررسی ویژگی های افراد دیرآموز و نحوه شناسایی آنها در کلاس درس می پردازد و در پایان راهبردهایی را برای آموزش این کودکان در کلاس درس ارائه می دهد.
کلید واژه ها: دانش آموزان دیرآموز، آموزش فردی شده، شناخت همه جانبه

فهرست مطالب:
چكيده
مقدمه
دانش‌آموز ديرآموز
اثرات نامطلوب جداسازي كودكان ديرآموز از دانش‌آموزان عادي
ديرآموز به چه كساني گفته مي‌شود؟
ويژگيهاي عاطفي كودكان ديرآموز
* اهداف تلفيق دانش‌آموزان ديرآموز در كلاس‌هاي عمومي مدارس عادي
 *اصول كلي آموزشي دانش‌آموزان ديرآموز
*راههاي مقابله با مشكل كمبود رفتارهاي ورودي شناختي دانش‌آموزان ديرآموز
*راهبردهاي آموزشي براي معلمان دانش‌آموز ديرآموز
در استفاده از همسالان در آموزش بايد به نكات زير توجه داشت
 در آموزش و پرورش دانش‌آموزان ديرآموز چه جايگاهي دارند؟
دانش‌آموزان دیرآموز مشکل مدارس ابتدایی
ویژگی های دانش‌آموزان دیرآموز:
ویژگی های شناختی دانش‌آموزان دیرآموز
نگرش معلمان به یکپارچه سازی:
نظرات برخی پژوهشگران در این رابطه:
كودكان دير آموز با برچسب  استثنايي
ويژگي هاي خانوادگي  كودكان دير آموز
کودکان دیر آموز
ويژگي هاي نگرشي و عاطفي كودكان ديرآموز
ويژگي هاي خانوادگي كودكان ديرآموز
آيا كودكان دير آموز را مي‌شناسيم؟
عوامل مؤثر در ایجاد و استمرار توجه دانش آموزان دیرآموز
اهداف تلفیق دانش آموزان دیر آموز با دانش آموزان عادی
عوامل مؤثر در تلفیق
فلسفه حاکم بر آموزش ، دانش آموزان دیرآموز
نقش انگیزش در یادگیری
نقش معلم در آموزش دانش آموزان دیر آموز
تعریف کودکان دیر آموز
ویژگی های عمومی دانش آموزان دیرآموز
ویژگی های شناختی دانش آموزان دیرآموز
ويژگي هاي نگرشي و عاطفي كــودكان ديــرآموز
ويژگي هاي خانوادگي كودكان ديرآموز
کودکان ديرآموز در کلاسهاي عادي
سازگاري تحصيلي
آموزش کودکان ديرآموز
تطبيق و سازگاري در دستورات خواندني
روشهای بهبود وضعیت کودکان دیر آموز
ویژگی های نگرشی و عاطفی كودكان دیرآموز
كودكان دیر آموز
دانش آموزان دیر آموز و رویکردهای جدید نظام آموزش و پرورش
كودكان  و دانش آموزان دير آموز
برخي ويژگي هاي كودكان دير آموز:
برخي از مشكلات ايشان در دروس فارسي
مشکلات یادگیری
انواع مشکلات یادگیری
 ویژگیهای دانش آموزان دیر آموز (مرزی)
راهکارهای آموزشی برای دانش آموزان مرزی
مشکلات تحصیلی دانش آموزان ناتوان در یادگیری
 راهکارهای آموزشی  برای دانش آموزان ناتوان در یادگیری
اختلال دیرآموزی
درمان مشکلات یادگیری کودکان ((بی قرار ،بی توجه))
کودکان و دانش آموزان دیرآموز
برخی ویژگی های کودکان دیر آموز:
برخی از مشکلات ایشان در دروس فارسی
برخی از مشکلات دیرآموزان در ریاضیات
ارزیابی تشخیصی در حیطه ی اختلالات یادگیری
آزمون های هوشی نا مناسب برای تشخیص ناتوانی های یادگیری
اختلال نارسانویسی چیست و چه کودکانی نارسانویس هستند؟
بهبود مهارت نوشتن
پيشنهادات به خانواده‌ي دانش‌آموز ديرآموز
پيشنهادات‌به‌اولياء‌مدارس‌عادي‌درمورددانش‌آموزان‌ديرآموز وآموزش‌پذير
پيشنهاداتي به اداره آموزش و پرورش در مورد دانش‌آموزان ديرآموز و آموزش پذير
پيشنهادات
نتیجه گیری
منابع و مآخذ

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 3115 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 113

حجم فایل:572 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش