نقش معلمان در حل مشکلات کم رویی در دانش آموزان دوره ابتدایی

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
بخشی از چكيده:
انسان اصالتا موجودی است اجتماعی و نیازمند برقراری ارتباط با دیگران. بسیاری از نیازهای عالیه انسان و شکوفا شدن استعدادها و خلاقیت هایش فقط از طریق تعامل بین فردی و ارتباطات اجتماعی ارضا می گردد. در واقع،خودشناسی، برقراری ارتباط مؤثر و متقابل با دیگران و پذیرش مسؤولیت اجتماعی از اهداف اساسی همه نظام های تربیتی است. در دنیای پیچیده امروز، یعنی در عصر ارتباطات حضور فعال فرهنگی و احاطه بر زنجیره علوم، فنون و تکنولوژی برتر انکارناپذیر است. در هر جامعه ای درصد قابل توجهی از کودکان، نوجوانان و بزرگ سالان بدون آن که تمایلی داشته باشند، ناخواسته خود را در حصاری از کم رویی محبوس و زندانی می کنند و شخصیت واقعی و قابلیت های ارزشمند ایشان در پس توده ای از ابرهای تیره کم رویی ناشناخته می ماند. چه بسیار دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان، کارگران و... هوشمند و خلاقی که در مدارس، دانشگاه ها، ادارات، کارخانجات و... فقط به دلیل کم رویی و ناتوانی اجتماعی، همواره از نظر پیشرفت تحصیلی و شغلی و قدرت خلاقیت و نوآوری نمره کم تری عایدشان می شود; چرا که کم رویی یک مانع جدی برای رشد قابلیت ها و خلاقیت های فردی است. پدیده کم رویی در بین بزرگ سالان و افراد مسن بسیار پیچیده تر از جوانان است و چنین پیچیدگی روانی ممکن است در اغلب موارد نیازهای درونی، تمایلات، انگیزه ها، قابلیت ها، فرصت ها، هدف ها و برنامه شغلی، حرفه ای و اجتماعی جوانان ایشان را به طور جدی متاثر و دگرگون کند. پرداختن به پدیده کم رویی و بررسی مبانی روان شناختی آن از این رو حائز اهمیت است که تقریبا همه ما به گونه ای تجاربی از کم رویی را در موقعیت های مختلف داشته ایم. اما نکته مهم تراین است که بعضی ها درهمه شرایطوموقعیت های اجتماعی به کم رویی قابل توجهی دچار می شوند. بنابراین می توان گفت که اکثر قریب به اتفاق مردم در مواردی از زندگی اجتماعی خود به گونه ای دچار کم رویی شده اند. اما پدیده کم رویی دارای درجات مختلفی است: .....
کلیدواژه ها: دانش آموزان، کم رویی، خجالتی، ابتدایی، معلم

فهرست مطالب:
چكيده
مقدمه
مشکل کم رویی در دانش آموزان
تعریف کمرویی
مشخصه های رفتاری کودکان کمرو و گوشه گیر
نشانه های دیگر
سبب شناسی مشکل
راهکارهایی برای معلمان
راهبردهای کمک به بچه خجول
افدام پژوهی
الگوي مصرف بچّه ها را چگونه اصلاح نمايم؟
کمرويی و انزوا طلبی
کمرويی وافعی کيست؟
عموميت آن
سنين کمرويی
کودکی
آثار و نشانه های کمروي
عدم نداشتن ابتکار عمل
نگرانی و تشويش
انزواجوئی مثبت
ريشه و علل کمرويي
عوامل اجتماعی
عوارض آن
خطرات مهم تر
راه های پيشگيری از کمرويی در کودکان
جدائی يا طلاق
شکست های تحصيلی
خودماندگی در دانش آموزان ابتدایی
علل بیماری خودماندگی
ویژگی ها و علائم و نشانه های کودکان مبتلا به اوتیسم
راهبردهایی پیرامون خودماندگی به معلمان و اولیا مدارس
در نتیجه
نشانه‌های یك دانش‌آموز خجالتی
مشکل کم رویی در دانش آموزان
نشانه های دیگر
سبب شناسی مشکل
راهکارهایی برای معلمان
کمرویی ناشی از ترس
خانواده و فرزندان کمرو
تک فرزندها و فرزندان اول خانواده
مدرسه، تقویت کمرویی یا رشد اجتماعی
فشارهای اجتماعی و کمرویی
کمرويي دانش آموزان
مشکلي مربوط به گذشته
علت شناسی کمرویی
نظریه صفات
نظریه یاد گیری (رفتارگرایی)
دیدگاه روان شناسی اجتماعی
موقعیتهای اجتماعی
تمایل به بهترین بودن
بر چسبهای اجتماعی
دیدگاه جامعه شناسی
تاثیر والدین
تاثیر مدرسه
راه هاي ريشه کن کردن کم رويي در دانش آموزان
علل کم رويي
نشانه هاي کم رويي
آثار کم رويي
راه هاي پيش گيري از کم رويي
مقابله با کم رويي
طرز برخورد با دانش‌آموزان خجالتي
کم‌رويي چيست؟
اضطراب اجتماعي
علايم کم‌رويي
علل کم‌رويي
روش‌هاي درمان كم‌رويي
درمان كم‌رويي
معلم ودانش آموزان خجالتی و گوشه گیر
انواع وعلل خجالتی وگوشه گیربودن درکلاس درس
ویژگی های کودکان و نوجوانان کم رو
شیوه های کمک به کودکان کمرو و خجالتی
مداخلات و کمک های والدین
مداخلات و کمک های مربیان و آموزگارن
راه کارهای پیش نهادی برای ر ویارو یی با دانش آموزان خجالتی وگوشه گیر
نتیجه گیری
فهرست منابع و ماخذ
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 3343 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 91

حجم فایل:538 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش